نور جاودان الهی...

آن بی خردانی که تصور کرده اند با لشکرکشی می توانند قرآن را که گفتار نورانی الهی است خاموش کنند بدانند که خداوند وعده داده است: 

 

یُرِیدُونَ لِیُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ - سوره صف آیه 8 

 آنان مى‏خواهند نور خدا و ایمان به او را با دهان‏هاى خویش خاموش و منطق پرجاذبه و زیباى دین او را با تاریک‏اندیشى‏هاى خود تباه و بى‏اثر سازند...  

امّا سخت در اشتباهند.

 

وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ‏

خدا آشکارسازنده و درخشان کننده بیان و کلام و روشنگر دین و آیین خویش است و با تأیید پیام و پیام‏آورش، نور شریعت خود را کامل مى‏سازد و هر چند که کفرگرایان را خوش نیاید، او دین و آیین و پیام‏آور خود را به سوى هدف‏هاى نجات‏بخش و انسان‏پرورش راه مى‏نماید و به مقصد مى‏رساند.

 

در این آیه مخالفت و ایستادگى در برابر آیات خدا و پیامبرش را به کار کسى تشبیه مى‏سازد که در برابر خورشید فروزان قرار گیرد و بخواهد نور خیره‏کننده و جهان‏افروز آن را با دهان خاموش سازد؛ آیا این کار ممکن است؟

  

هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ‏

او همان خدایى است که پیامبر و فرستاده خویش، محمد (ص) را با نور هدایت و دین حق به سوى جهانیان فرستاد تا آن را بر همه دین‏هاى دروغین و شرک‏آلود و مرام و مسلک‏هاى سلطه‏جویانه و استبدادآور پیروزى بخشد؛ هر چند شرک را خوش نیاید.

 

گفتنى است منظور از «دین» در آیه شریفه عبارت از همه ادیان است؛ چرا که با الف و لام آمده است تا این معنا را برساند.

 

از امیرمؤمنان در تفسیر آیه شریفه آورده‏اند که مى‏فرمود:هو الّذى ارسل رسوله بالهدى و دین الحق لیظهره على الّذین کلّه، اظهر بعد ذلک.

 

کلّا، فو الّذى نفسى بیده حتى لاتبقى قریةٌ الاّ و یُنادى فیها بشهادة انْ إله الاّ الله بُکْرَةً و عشیاً.

نه، به آن خدایى که جانم در کف قدرت اوست سوگند که خداى فرزانه بگونه‏اى اسلام را بر همه ادیان و مکتب‏ها پیروزى و چیرگى منطقى مى بخشد که سرانجام در کران تا کران هستى هیچ شهر و روستایى نماند، جز این که بامدادان و شامگاهان مردم آن‏ها نداى یکتایى خدا را سر دهند.  

 

بخواهند کفار ، نور خدا
به گفتار لغو و کلام خطا
نمایند خاموش اندر قلوب
بپوشند بر آن لباس عیوب
ولیکن خداوند والا مقام
نگهدار آن نور باشد تمام
اگر چه که کفار بر ذوالجلال
نباشند خوشدل از اینگونه حال  

 

* با تشکر از وب سایتهای تبیان و  فیض آنلاین